Absolútny rým v tvorbe pána Rytmusa

Autor: Jozef Kuric | 1.4.2011 o 9:30 | (upravené 4.4.2011 o 18:12) Karma článku: 15,47 | Prečítané:  82663x

Tak a máme tu nový hit ulíc, diskoték všetkých Horných a Dolných Marikových (ktorým sa za zmienku v článku vopred ospravedlňujem) a aj všetkých luxusných športiakov, na ktorých sa budú našimi ulicami preháňať mladí šarvanci zo zbojníckych vŕškov, týčiacich sa nad každým mestečkom tejto krajiny (myslel som samozrejme Slovensko). Stvoril ho sám King of pop (ako sa sám v hite nazýva), Enfant terrible slovenského akože šoubiznisu, sám pán Rytmus, ako ho často titulujú v ostatnej speváckej talentovej súťaži, aj keď takéto oslovenie je vyslovene absurdné.

Tento mladý tvorivý umelec (ospravedlňujem sa skutočným umelcom) stvoril naozaj hit „výnimočnej" kvality s názvom ****, priam až s dadaistickým textom a dosť minimalistickým hudobným podkladom, ktorý akoby vypadol z hudobného archívu legendárnej slovenskej skupiny Salco. No poďme však k veci a začnime najskôr samotným textom, ktorý je naozaj precítenou výpoveďou talentovaného "umelca".

Textu dominuje jedno jediné slovo (použité asi 52 krát) v kombinácii s pár ďalšími, ktoré autor akoby vyťahoval z dadaistického klobúka. Celý text je vystavaný podľa známej Cimrmanovej teórie o absolútnom rýme, ktorý je možné vytvoriť len opakovaním toho istého slova. Príklad z Cimrmanovej tvorby: „naše staré hodiny, bijí čtyři hodiny" alebo „bydlíme teď na statku, rodiče též na statku". Vzhľadom na použitie tejto zvukomalebnej techniky je už samotný nástup úderný, ako kladivá stachanovského hnutia. Na ilustráciu uvádzam úryvok z textu, ktorý tvorí úvod skladby. Keďže vo veršoch je použitých pár vulgarizmov (teda dosť a vždy ten istý), ukážku som mierne cenzuroval.

Čo ti ****, čo ti ****
Na gebulu ci to ****
Čo ti ****, čo ti ****
Na gebulu ci to ****
Čo ti je-je-je-je ****
Na gebulu ti to ****
Čo ti ****, čo ti ****
Na gebulu ci to ****

Áno každému musí byť jasné, že slová sú otvorenou kritikou úrovne duševného zdravia značnej časti populácie. Hoci to priamo z textu nie je čitateľné, je možné sa domnievať, že Rytmus takto nastavuje zrkadlo svojmu poslucháčskemu táboru. Snaží sa tak uviesť poslucháča do stavu pochybovania o vlastnom duševnom stave. Po tomto dynamickom nástupe, ktorý sa v ďalšej časti skladby stáva aj refrénom, slovenský raper pokračuje ďalšou salvou drsných slov, pričom nešetrí ani svoje blízke okolie a nezostáva nič dlžný ani rodinným príslušníkom poslucháčov. V tejto časti textu však u Rytmusa nachádzame aj výnimočnú schopnosť metaforického prístupu ku vetnej skladbe, keď deficit v zmieňovanej psychickej kondícii začne mať zrazu pre poslucháča aj neprehliadnuteľne skrytý, alebo až dvojzmyselný význam.

Ukážka, ako inak cenzurovaná:

Tvojej mamke dobre ****
Tatkovi to dobre ****
Sestranici dobre ****
Bratrancovi zasa ****
Mojej tete dobre ****
Tvojmu ujovi to ****
Babke to zas dobre ****
Dzedovi to dobre ****

Samozrejme v správnej hip-hopovej skladbe nemôže chýbať výpočet úspechov daného interpreta. Typická črta hudby ulice nechýba ani v predmetnej Rytmusovej skladbe. Je to jasný odkaz celej komunite, že autor môže na poli hudby a zábavy robiť skoro všetko, čo ho napadne. A povedzme si to priamo, kto iný, ako Rytmus si to môže skutočne dovoliť. Veď počas svojej v podstate krátkej kariéry stihol vydať niekoľko albumov spolu s projektom Kontrafakt, aby neskôr pompézne slávu projektu ukončil a vydal sa na dráhu sólovú. Aj jeho sólová tvorba je poznačená, na slovenské pomery, nevídanými úspechmi. Veď už stihol natočiť najdrahší klip v dejinách slovenského hudobného priemyslu, v ktorom zbúral pol Bratislavy, podarilo sa mu kúpiť pár samplov spoza oceána, ktoré potom nazýval cezkontinentálnou spoluprácou s kolískou hip-hopu, a splnil si aj svoj detský sen o drahých autách, teniskách a hodinkách s vodotryskom. Nemožno mu uprieť ani prvenstvá v predajnosti albumov, aj keď množstvo oponentov tieto jeho úspechy pripisuje neschopnosti jeho fanúšikov si jeho hudobné albumy stiahnuť z internetu a napáliť. No neupierajme však Rytmusovi možnosť postaviť sa do pozície hudobníka - profesionála, dokonca slovenského fenoménu a vychutnajme si jeho text:

Jj-ja som fenomén oo-oo
Nech ti ne**** jau-au
Jj-ja som fenomén oo-oo
Nech ti ne**** jau-au
Zuby makové oo-oo
Uši brafčové oo-oo
Chlpy fajnové ay-ya
Žiadne kakové
Jo-jo-jo-jojo

V ďalšej časti textu Rytmus opisuje aj príčinu svojho fenomenálneho úspechu, pričom jeho úderný text je aj živým moderným odkazom na slovenskú ľudovú slovesnosť. V tejto časti slovného reťazca je jasne čitateľná inšpirácia rečňovankami, tak typickými pre slovenský folklór.

Ukážka:
Ja som vrbo drbo, ****,
načo, žačo, preto lebo,
z pódia som práve *****,
dzivé vajca som pojedol
Ja som vrbo drbo, ****,
Ja som vrbo drbo, ****,
Ja som vrbo drbo, ****,
Ja som vrbo drbo, ****.

Pre každého citlivého poslucháča musí byť poznateľný vplyv tohto folklórneho fenoménu, no podobnosť s napríklad „aka fuka funda luka, funda káva kevenduka, ak fuk - funda luk, funda káva - kevenduk", je čisto náhodná. Rytmusovi v tejto časti textu v skutočnosti išlo o rýdze vyniknutie denotatívneho, konotatívneho, a expresívneho významu jednotlivých slov. Zároveň však ide aj o úprimnú autoevalvačnú výpoveď mladého muža, ktorému však nie je sväté okrem jeho svätuškárskych tetovaní na tele skoro nič. Preto nezostáva nič dlžný svojej povesti, a tak v závere skladby prichádza asi najsilnejší moment celej skladby. Zo strany autora ide naozaj o škandalózne odhalenie, pričom jav badajúci na sebe, pripisuje aj iným osobám slovenského šoubiznisu.

Ukážka:

Starej Mázikovej ****
Rochnyakovi dobre ****
Jadranke to dobre ****
Chodúrovi dobre ****
Tekelyovej to ****
Šmajdovi to silno ****
Judínyovej to ****
Smatanovej dobre ****

Keďže propagácia tejto skladby sa začala na internete, podporuje ju aj videoklip. Je dosť nepochopiteľné, prečo niekto natočí technicky a vizuálne celkom príťažlivý videoklip (mimochodom v našich podmienkach určite nie lacný) aj napriek vedomiu, že ho žiadna televízia vzhľadom na opakujúce sa čarovné slovíčko neodvysiela, snáď len nejaká vietnamská. Jedine v exotickej krajine môže text skladby vyznievať príťažlivo, presne tak, ako keď nás Slovákov chytila za srdce pieseň Ibi Yo Yo od Ibrahima Maigu. Rytmusovi však možno išlo len o ďalší rekord, a to počet zhliadnutí videoklipu na internete. No aj pri tomto zámere si musel byť vedomý faktu, že rekord Justina Biebera asi neprekoná.

Čo sa však Rytmusovi nedá uprieť je fakt, že možno naozaj trafil do čierneho, a ním absolútne zrýmovaný jav môže mať celoplošný charakter. Veď len na internetovom serveri YouTube zhliadlo tento jeho výtvor niekoľko stotisíc pojašených hláv. Bohužiaľ k tejto armáde pojašencov som sa kvôli napísaniu tohto článku pridal aj ja, takže mea culpa, mea maxima culpa.

Krovie v klipe mu robí partia tanečníkov (ktorým sa čudujem asi najviac), ktorá sa preslávila v jednej nemenovanej talentovej šou a zaviedla do tanečného umenia nové, pre nich charakteristické oblečenie, niečo na spôsob teplých spodkov z geriatrického oddelenia. K ich tanečnému umeniu nie som kompetentný sa vyjadrovať, pretože na niečo podobné sa naposledy tancovalo pred mnohými rokmi na dedinských diskotékach, keď samozvaní dídžeji s obľubou púšťali niečo, čo si hovorilo Technotronic, čím práve naznačujem, ako znie aj Rytmusov hudobný podklad predmetnej skladby.

Čo dodať na záver? Asi len malé konštatovanie. Kým Rytmusova hudobná tvorba vzniká pod značkou „Tvoj Tatko Records", mne by za takúto produkciu tatko s určitosťou rozbil hubu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

DOMOV

Fraška a boj s SNS či Kotlebom, analytici hodnotia snem Smeru

Snem veľa prekvapení podľa analytikov nepriniesol.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?