Maturita podľa NÚCEMu

Autor: Jozef Kuric | 14.3.2012 o 18:01 | (upravené 14.3.2012 o 18:17) Karma článku: 8,43 | Prečítané:  1804x

Dnes si študenti väčšiny stredných škôl môžu vydýchnuť, pretože časť maturitných skúšok majú za sebou. Mnohí boli možno vôbec po prvýkrát konfrontovaní s tak náročným preverovaním ich vedomostí, znalostí a zručností. Určite budú ešte dlho diskutovať o samotnej náročnosti a kvalite jednotlivých úloh, ale to je asi tak všetko, pretože závery a výsledky budú pre nich záväzné.

Váha zodpovednosti za tvorbu testov a ich vyhodnotenie sa presúva na plecia inštitúcie nazývanej NÚCEM (Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania). NÚCEM je možné za mnoho vecí kritizovať, no tejto mladej inštitúcii naozaj nemožno uprieť jej obrovský podiel na štandardizovaní úrovne preverovania vedomostí slovenských maturantov. Napriek tomu, sa každý rok objaví mnoho kritikov, či už z radov skúšaných žiakov, ich rodičov, ale často sa ozvú aj kritické hlasy odbornej verejnosti.

K samotnému obsahu, objektívnosti a kvalite testovania sa nechcem vyjadrovať, pretože napríklad ja osobne si myslím, že čítanie s porozumením, na ktorom je postavených viac ako 50 % úloh zo slovenského jazyka a literatúry je dobrou cestou k tomu, aby sa konečne žiaci naučili pracovať s informáciami a textom. Vyhovárať sa na to, že ich to nikto neučil je trocha scestné, pretože škola ich predsa naučila čítať. Napriek pozitívnemu pohľadu mám však aj pár vecných pripomienok k forme a samotnej organizácii, kde by sa dalo ešte mnohé vylepšiť.

Časový harmonogram

Vyučovanie sa na asi absolútnej väčšine slovenských škôl začína okolo 08.00 hod. ráno. Je možné, že pre ľudský organizmus to nie je najpriaznivejší čas, ale väčšina školskej mládeže si už v podstate zvykla a do desiatej hodiny doobeda je sústredenosť žiakov asi najvyššia. Je preto otázne, prečo sa s testovaním v predmete slovenský jazyk a literatúra (slovenský jazyk a slovenská literatúra) a aj v cudzích jazykoch začína každý rok až o 09.45. Predpokladám, že väčšina žiakov je už niekoľko hodín v bdelom stave a ich stres sa zvyšuje každou minútou (možno aj zapálenou cigaretou a dúškom kávy, čo si budeme klamať). Pýtam sa: Prečo nie je tento z hľadiska duševnej výkonnosti najefektívnejší čas využitý?

Odpovedám si sám: Za časové vákuum môže distribúcia testov, resp. to, že zásielky musí každý riaditeľ prevziať osobne na príslušnom distribučnom mieste. Týmito miestami sú KŠÚ (Krajské školské úrady), sídliace v krajských mestách. Riaditeľ strednej školy musí teda v niektorých prípadoch k svojmu distribučnému miestu precestovať aj niekoľko desiatok kilometrov, a to tam a späť. Musí tak urobiť skoro ráno v deň skúšky. A to všetko len preto, lebo NÚCEM asi nedôveruje štatutárnym zástupcom jednotlivých škôl.

Späť však k psychohygiene, od ktorej je na hony vzdialený aj fakt, že po jeden a polhodinovom teste každého maturanta čaká ešte PFIČ MS (písomná forma internej časti maturitnej skúšky - pre skôr narodených: slohová práca). Medzitým je však ešte 65 minútová prestávka. Po prestávke nasleduje zverejnenie maturitných tém, ktoré sa študenti dozvedia až o ďalších 25 minút od zverejnenia. K tomu je potrebné ešte prirátať čas určený na výber témy. Takže každý začína sloh písať až po ďalších 15 minútach, a to je už na hodinách 13.00 poobede.Od tohto momentu sa od nich očakáva, že za 150 minút zosmolia zmysluplný, čitateľný a gramaticky čo najdokonalejší text v určenom rozsahu.

Neodvážim sa hodnotiť, ktorá zložka maturitnej skúšky je náročnejšia, pretože je to naozaj subjektívne. Mnohí však potvrdzujú, že na tvorbu slohu potrebujú predsa len čerstvejší mozog. Človek predsa potrebuje inšpiráciu, stanoviť si osnovu, napísať koncept, rozvíjať vety, kontrolovať si gramatiku a potom to ešte všetko prepísať na čistopis. Určite si väčšina z vás vie predstaviť ako ťažko vzniká čitateľný text. Napriek tomu, na požiadavku zámeny týchto dvoch zložiek, kompetentní nereagujú. Dokonca som nepostrehol ani len verejno-odbornú diskusiu na túto tému.

Organizácia EČ a PFIČ MS z cudzích jazykov

Aj k organizácii externej časti (EČ) a PFIČ MS z cudzích jazykov by som mal pár kritických postrehov. V čase, keď bola táto tzv. „nová maturita" spustená, písomná forma internej časti z cudzích jazykov bola rozdelené do dvoch dní. Dva najrozšírenejšie jazyky (anglický a nemecký jazyk) sa v prvých rokoch netestovali v jeden deň. Potom však niekto rozhodol, že zo všetkých jazykov sa bude maturovať v jeden a ten istý deň. V súčasnosti je táto prax realizovaná v týchto jazykoch: AJ, NJ, FJ, RJ, ŠJ, TJ. Samozrejme, že tým sa mnohým znemožnilo maturovať písomnou formou z viacerých jazykov a zároveň to výrazne skomplikovalo školám aj samotnú materiálno-technickú a aj personálnu organizáciu maturitných skúšok.

Materiálno-technickú preto, že externá forma sa realizuje aj prostredníctvom zvukových ukážok, ktoré sú reprodukované z CD nosičov dodaných v deň testovania. Napríklad pri 150 maturantoch v piatich triedach, môže vzniknúť len pri dvoch cudzích jazykoch až 10 skupín, to znamená, že škola musí disponovať 10 kvalitnými CD prehrávačmi. K tomu ešte treba pripočítať záložné zariadenia, predlžovacie káble a akumulátory v prípade výpadku prúdu

Kľúčové je aj personálne zabezpečenie testovania. Na priebehu maturitnej skúšky sa podieľajú takmer všetci pedagógovia školy zaradení do rôznych funkcií, od administrátorov, cez pomocných hodnotiteľov až po pomocné dozory.

A čo so žiakmi nižších ročníkov? Riešením je často riaditeľské voľno.

Čo dodať na záver. Každým rokom zisťujem, že NÚCEM má tendenciu túto formu maturitnej skúšky vylepšovať, k dokonalosti to má však stále ďaleko. Okrem iného by to ešte chcelo vypočuť hlas zdola.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?