reklama

Stratila sa kniha ročník 1958

Nerád ich strácam. Predvčerom som si na jednu spomenul, hľadal ju a nenašiel. Stratila sa. Pravdepodobne po požičaní sa už nevrátila do môjho impéria. Stále však hľadám aj v tých najtajnejších zákutiach knižnej ríše. Nervózne si prstami hrabem vo vlasoch a hnevám sa. Pátracia akcia pokračuje výsluchom manželky a detí. Nikto si nič nepamätá. Hnevám sa sám na seba, na svoju pamäť, na človeka, ktorý si ju požičal. Pátranie prenášam aj do virtuálneho sveta sociálnych sietí. Na nástenku píšem „Stratila sa kniha, ak som ju niekomu požičal ozvite sa!". Mám tam cez 300 „priateľov" možno sa niekto ozve a možno sa v niekom pohne svedomie a prizná sa aj k iným strateným knihám, ktoré boli niekedy v mojom vlastníctve. Namiesto priaznivých správ len: „ja ju nemám, ja ju tiež nemám". Presne ako v čase detstva, keď sme sa hrali hru „stratila sa pionierska šatka".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Stále na ňu myslím. Práve ju potrebujem a ona tu nie je. Nebola síce z najlepšieho ročníka, zrodila sa v ťažkých rokoch 1958, ale to jej vôbec neuškodilo, mala krásny obsah a k tomu svoj zvláštny buket. Bola voňavá a jej listy už mierne zožltli. Hnedá väzba bola pôvodne ochránená papierovým obalom, ten sa časom roztrhal, a preto som ho už dávno nahradil odevom z hnedého baliaceho papiera. Na chrbát väzby som napísal tlačeným písmom jej názov a autora. Písmená už medzičasom zmizli, vytiahli ich slnečné lúče, ktoré doliehali na knižnicu postavenú oproti oknu. Teraz jej niet, mrzí ma, že som si jej chýbanie dlhšie nevšimol, ale to asi preto, že jej miesto vyplnila iná kniha.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trúchlim už tretí deň, nerád strácam knihy. Je to moja nočná mora, ktorá je ešte desivejšia pri predstave, že sa stratená kniha už nedá nahradiť novším vydaním. Ešte strašnejšia je predstava nevedomosti a neznalosti jej ďalšieho osudu. Čo ak je osamotená niekde v kúte, alebo ešte na horších miestach? Čo ak sa stratila už druhý a možno tretí raz? Čo ak ju nemajú v novom domove v láske? Čo ak ju nový majiteľ vyzliekol z jej rubáša? Čo ak slúži iba ako podložka po nohou krivého stola? Čo ak bola nejako nedôstojne zneužitá? Napríklad ako Biblia mojej starej mamy, do ktorej listov si sovietski vojaci v roku 1945 balili tabak a skoro tretinu svätej knihy takto vyfajčili. Strašná predstava.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale opúšťam tieto temné myšlienky a možné katastrofické scenáre. Možno si niekto spomenie a vráti mi ju. Možno aj samotná stratená kniha dopomôže k svojej vlastnej záchrane a k svojmu návratu domov. Možno sa nenápadne vystrčí z police, alebo spod postele, dá o sebe vedieť a jej náhradný rodič si spomenie, že ju má vrátiť. Dokonca by mal vedieť aj komu ju má vrátiť, však som si ju podpísal paličkovým písmom ako každú knihu, ktorú vlastním.

Okrem svojho literárneho a knihám vlastného obsahu, možno vo svojich útrobách, medzi stránkami mala skryté aj niečo iné, niečo čo už dlhšiu dobu hľadám a nie sú to bankovky. Mám takú úchylku. Vkladám do kníh spomienky v podobe listov, sušených štvorlístkov, fotografií a niekedy aj staré zožltnuté dokumenty, ktoré mi pripomínajú predkov. Samozrejme nie do každej, len do tých, ktoré sú pre mňa najmilšie, alebo mi tiež majú niečo pripomínať. Niekedy na ich skryté tajomstvá zabudnem a tie sa potom vynoria až pri ďalšom otvorení aj po niekoľkých rokoch. Objavia sa ako fľaša s odkazom, vhodená do mora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No táto kniha už svoj odkaz asi nevyjaví, patrí už do zástupu požičaných, nevrátených a stratených.

Jozef Kuric

Jozef Kuric

Bloger 
  • Počet článkov:  333
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Odpočúvač ľudských príbehov, sliedič reality, predčítač, bloger majúci záľubu v literatúre a občasný fúkač bublifrkov, s prechodným pobytom v daždivom Maconde a na Facebooku. Zoznam autorových rubrík:  HistóriaNa cesteSranda musí byťBulvárŠkolstvoPolitická realitaHudobná sekciaZápisky a spomienkyNázoryPokus o literatúruCogito ergo...Tvorivosť

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu