reklama

Bol som na TEDxBratislava

Pred pár rokmi som si myslel, že podujatia TEDx sú určené predovšetkým pre všetkých tých po Silicon Valley dychtiacich startupistov. Že podobné akcie môžu zaujímať len web developerov, geekov, internetovú mládež, ktorá rieši len html kódy, networking a všetky udalosti nazýva eventami, a že sa tam emočne vyžívajú len nerdi, vymýšľajúci mobilné aplikácie aj na natretie krajca chleba. Ďalej som si publikum TEDx predstavoval ako nejaké duchovné spoločenstvo, hľadajúce motiváciu a vzhliadajúce na rečníkov ako na sofistikovaných evanjelikálnych pastorov. Ja viem, mohol som si pozrieť niektoré zo zverejnených videí z celého sveta TEDx, ale nikdy som tak neurobil, lebo veď názor som už mal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Keď sa však o akciách TEDx, dokonca aj tom bratislavskom, začali veľmi pozitívne vyjadrovať aj moji priatelia, ľudia v zrelšom veku, s rôznymi záujmami a názormi, rozhodol som sa, že v poradí štvrtý TEDx Bratislava navštívim. Zjavne si tak povedalo aj mnoho iných ľudí, pretože v novej budove SND sa 5. júla 2013 zišlo viac ako 650 účastníkov. Bolo to tam ako vo včeľom úli, pričom hlavné posolstvá „Bee (včela) inspired" a „Bee connected", padli ako riť na šerbeľ.

Okamžite po prvom bloku prednášok som zistil, že TEDx je pre všetkých normálnych ľudí, ktorí majú len o čosi viac otvorenejšiu myseľ ako fanúšik Slovenskej pospolitosti. Pre ľudí, ktorí túžia veci okolo seba meniť k lepšiemu, ale nemyslia si, že tou pozitívnou zmenou musí byť práve Národný futbalový štadión alebo socha Svätopluka v trikrát nadživotnej veľkosti. TEDx je vlastne pre všetkých, ktorí vidia aj za malými krokmi, kroky veľké, ktorí fandia pozitívnym myšlienkam hodným ďalšieho šírenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme, že ma neoslovili úplne všetky prednášky, čo mimochodom ani nebol zámer usporiadateľov. No už prvá prednáška pedagóga a matematika profesora Milana Hejného, ma presvedčila, že som na tom správnom mieste, hoci som sa mohol ocitnúť aj na Cyrilometodských oslavách a byť iným rečníkom presvedčovaný o tom, že slovenčina bola štvrtým liturgickým jazykom v dejinách.

Profesor Hejný je propagátorom nových postupov vo výučbe matematiky, pričom deti majú vychádzať zo svojich každodenných skúseností. Žiaci si tak celú matematiku môžu vymyslieť úplne sami a učiteľ pôsobí len ako facilitátor a moderátor. Rečník v tom mal úplne jasno, pretože aj pri krátkom výpadku techniky, dokázal vynikajúco zaimprovizovať a pozabávať matematikou celé publikum.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po tomto vystúpení mi bolo okamžite jasné, že na pódiu uspeje len rečník, ktorý dokáže vhodne zabaliť myšlienky a odkaz do one man show obalu s prvkami stand-up comedy. Teda aspoň na mňa zabrali práve takéto vystúpenia, pretože ak by som chcel sedieť na suchej konferencii o ničom, tak by som si vybral niečo z ponuky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Keďže mám svoje skúsenosti s konferenciami o vzdelávaní z dielne ministerstva, viem o čom hovorím.

Asi aj preto ma ako ďalšia zaujala prednáška dokumentaristky Diany Fabianovej, ktorá so svojím dokumentárnym filmom s názvom „Mesiac v nás" precestovala celý svet. A hoci bol jej dokument o menštruácii, bol preložený do viacerých jazykov (vrátene čínštiny a arabčiny) a získal ceny na medzinárodných filmových festivaloch. Diana Fabianová začala o tabuizovanej téme s nesmiernym vtipom, keď svoje vystúpenie označila ako „krvavých 15 minút".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prednáške poukázala na fakt, že v našej modernej spoločnosti menštruačné tabu nahradila menštruačná etiketa, ktorú šíria hlavne reklamy na hygienické potreby súvisiace s menštruáciou. Apropo, všimli ste si, že v reklamách sú menštruujúce ženy vždy veselé, šťastné, aktívne a na vložkách s krídelkami sa objavuj len modrá tekutina? Rečníčka chcela takýmto mostíkom poukázať na fakt, že menštruácia je ženskou prirodzenosťou, a kým podstata ženstva je tým cyklická (premenlivá), spoločnosť vyžaduje od žien lineárnosť (stálosť). Svojím vystúpením podľa mňa odovzdala veľký odkaz aj nám mužom, dokonca oveľa väčší ako Majk Spirit svojou duchaplnou skladbou s názvom „Ženy treba ľúbiť".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci mám od Cynickej obludy ďaleko, v súvislosti s touto prednáškou mi napadol jeden cynický vtip.
V novembri 1989 na námestí SNP jeden muž v dave demonštrantov vykrikuje: „Menštruácia, menštruácia! Vedľa stojaci pán ho upozorňuje: „Pane, snáď demonštrácia, nie?". Na to mu ten muž odpovie: „Mne je to jedno, len nech tečie krv!".

A teraz trochu vážne. Veľmi ma oslovila sugestívna a dosť súkromná spoveď inovátora, podnikateľa a patróna startupov Ivana Štefunka, ktorý na základe vlastných ťažkých životných skúseností poukázal na silu človeka rozhodnutého nikdy sa nevzdať nielen života, ale ani ideálov a viery v lepšiu spoločnosť. Osobné skúsenosti s vážnym ochorením a slovenským zdravotníctvom ho motivovali k ďalším inováciám. Spolu so svojím tímom vytvoril projekt, ktorý nastavuje zrkadlo slovenskému zdravotníctvu a lekárom.

So zdravotníctvom súviselo aj ďalšie, pričom podotýkam, že asi najvtipnejšie vystúpenie celej konferencie. Nečakal som, že lekár a záchranár Viliam Dobiáš, ktorý mal rečniť o veciach medzi životom a smrťou, dokáže tak výrazne podráždiť bránicu. Popri hurónskom smiechu sa však tiež nastavovalo zrkadlo, tentoraz nám všetkým, ktorí máme výrazné medzery v otázkach prvej pomoci, hoci nejaký ten náš certifikát o absolvovaní kurzu prvej pomoci niekde doma zapadá prachom.

Priznám sa, že od ďalšieho vystupujúceho uvedeného v programe som očakával niečo iné. Netvrdím, že ma vystúpenie herca Roberta Rotha sklamalo, to len ním zvolená forma prezentácie mierne od ostatných vybočovala. Ale však prečo nie. Boli sme predsa v divadelnej sále, Roth je herec a jeho vyjadrovacím prostriedkom je predovšetkým dramatické umenie. Slovami Wiliama Shakespeara, hrou svetla a tmy, poukázal na aktuálnosť starých dramatických textov aj v postmodernom svete. Hoci na to ešte nemá vek, Robert Roth na mňa pôsobí ako Iggy Pop alebo Mick Jagger slovenskej divadelnej scény. Punkovým hlasom, gotickým zjavom, silom slov, v spojení s hudbou a vizualizáciami, vytvoril malé kompaktné teatrálne dielko. Bola to prosto celkom príjemná kultúrna vložka.

Neveril by som, že niekedy na vlastné oči uvidím živého hackera. TEDx mi to umožnil. A čuduj sa svete, na pódiu sa namiesto beštie objavil veľmi milý mladík. Juraj Bednár predstavil niekoľko konkrétnych príkladov pozitívneho hacktivizmu, teda kreatívneho využitia technológií na zmeny k lepšiemu. Juraj Bednár sám spolupracoval s českou skupinou Ztohoven na konkrétnom projekte s názvom „Morální reforma" a ja si prajem, aby našiel odvahu vyparatiť niečo podobné aj slovenským politikom.

Najnaivnejšie, ale zároveň najsilnejšie, najvtipnejšie a najoriginálnejšie vystúpenie vystrúhal iniciátor zmien Jakub Ptačin. Tento mladý muž z Oravy, ktorému iný aktivista štylizujúci sa do akéhosi oravského baču ani po krpce nesiaha, prezentoval myšlienky hodné nielen šírenia, ale aj nasledovania. Jakub už teraz stojí za originálnymi projektmi Unicamp (Honest Conference), To sa nedá, QuickKancle, POCTIVO. Na včerajšom TEDx Bratislava predstavil svoj nový projekt s názvom „Operačný program krajšie Slovensko", ktorý si dáva za cieľ „Spraviť si to tu krajšie. Sami!".

Apeloval na obyčajné malé pozitívne a aktívne prejavy ako napríklad: Usmej sa!; Daruj veci, ktoré nepotrebuješ; Prilož ruku k dielu; Pýtaj sa prečo; Prihovor sa susedovi; Nevráť sa do zlej reštaurácie, Poďakuj; Pozdrav sa. Celkom ma zaujalo, ako sa recesia môže v priebehu pár minút premeniť na inšpiráciu, ako malé pravdy, kroky a rady, keď už nič iné, tak aspoň vyčarili úsmev a kolektívny súhlas poslucháčov. Jakub v konečnom dôsledku nepoukazoval na nič iné, ako na elementárnu slušnosť, a hoci jeho vystúpenie vyvolalo standing ovation, následné občerstvenie účastníkov stále pripomínalo raut česko-karpatského typu.

Na záver môžem skonštatovať, že tento event nadmieru naplnil moje očakávania. Ďakujem organizátorom, inšpirátorom a Mariánovi Jaslovskému z agentúry Mindshare, ktorý ma osobne nakopol so slovami: „Ja ti dobre radím, je to fantastický zážitok".

Jozef Kuric

Jozef Kuric

Bloger 
  • Počet článkov:  333
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Odpočúvač ľudských príbehov, sliedič reality, predčítač, bloger majúci záľubu v literatúre a občasný fúkač bublifrkov, s prechodným pobytom v daždivom Maconde a na Facebooku. Zoznam autorových rubrík:  HistóriaNa cesteSranda musí byťBulvárŠkolstvoPolitická realitaHudobná sekciaZápisky a spomienkyNázoryPokus o literatúruCogito ergo...Tvorivosť

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu