reklama

Skazky o Vladovi plieskajú stále správnym smerom

Nedávno som zohnal v antikvariáte za iba 2 slovenské eurokoruny útlu knižku s názvom Skazky o Vladovi. Autorom je Peter Pišťanek, ktorý tieto vtipné mikropoviedky písal začiatkom 90. rokov minulého storočia a publikoval ich v časopise Kultúrny život. Poviedky ironizovali vtedajšiu slovenskú politickú scénu, ktorá bola v tom čase deformovaná autokratickým spôsobom vládnutia, dnes už skoro nepodstatného politika. Poviedky však v roku 1995 vyšli aj knižne, teda v čase, keď valcovanie práve vrcholilo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Okamžite som sa do zbierky začítal a hoci mi bolo pri každej do smiechu, uvedomil som si, že v čase, keď boli napísané, to až taká sranda vôbec nebola. Dokazuje to aj fakt, že aj ilustrátorka Skaziek o Vladovi Katarína Slaninková sa priznala, že v tom čase jej nebolo všetko jedno a vraj sa aj trocha bála. Samotný Pišťanek v období mečiarovského temna vyhlasoval, že jeho poviedky vraj vôbec nemusia byť o Slovensku, dokonca ani s konkrétnym slovenským Vladom vraj nemusia mať nič spoločné. Vraj by ho k predmetným legendám o Vladovi mohol inšpirovať aj Vladimir Iljič Lenin. Paradoxne, ak by to tak skutočne bolo, tak irónia by bola ešte smrteľnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme, že hlavná postava Skaziek je sám Vlado LenOn, potvrdzuje to aj skvelá hra autorových inotajov a dokonca aj celý zástup postavičiek, ktoré múdreho, spravodlivého a veľkého Vlada v skazkách obklopujú. Čitateľ poznajúci politické reálie mečiarizmu dokáže veľmi jasne identifikovať vodcových verných (Vladov gašpar - I. Gašparovič, Vladov hudec - I. Hudec, Vladov husiar - A.M. Húska, slobodník Vladovej stráže - D. Slobodník. Objavujú sa tam aj kováči (M. Kováč, R. Kováč) a aj černokňažník (M. Kňažko), v prípade ktorých autor reflektuje ich neskorší odklon od veľkého Vlada. V ďalších rokoch Pišťanek Skazky o Vladovi rozšíril až na trilógiu, a tak v roku 1998 vyšli Nové skazky o Vladovi pre malých i veľkých a v roku 2002 Posledné skazky o Vladovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od prvých Skaziek o Vladovi prešlo už dlhých 18 rokov a ja som sa pri čítaní tých textov skutočne zabával. Zároveň som obdivoval Pišťankov talent, jeho zručnosť tvoriť mikropodobenstvá a sám pre seba som konštatoval, že autor je prosto obdivuhodný zenový majster slova. Na príbehoch o Vladovi som sa zabával ako nikdy, pretože bájny Vlado je už našťastie mimo a človek akosi na zlé rýchlo zabúda. Autorovi som sa v duchu normálne klaňal, pretože Pišťanek vlastne stvoril slovenského Chucka Norrisa.

Potom mi však napadlo, že si skúsim čítanie urobiť ešte zábavnejším a meno Vlado nahradím úplne iným, náhodným výberom zvoleným krstným menom. Reku, či to bude fungovať. Úplne náhodne som teda siahol po mene Robo a čuduj sa svete, ono to fakt fungovalo. Chvíľami som sa zadúšal od smiechu, no keď som trocha precitol, rehot plynulo prešiel do smiechu cez slzy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver pridávam malý výber zo Skaziek o Vladovi, aj keď bez povolenia autora. Dúfam, že mi bude odpustené, ale myslím si, že Pišťankove skazky by sa mali stať akýmsi historickým prameňom. Sú totižto nielen literárnym mementom doby Vladovlády, ale zároveň dokazujú, že ich aktuálnosť je viac ako aktuálna.

Priestor a čas

Keď mal raz Vlado prejav v parlamente, stiahol si z ruky hodinky, položil ich pred seba a hľadel na ne. Po prejave sa ho spýtali priatelia:

- Ó, Veľký, prečo Si sa tak pozeral na svoje hodinky? Vari musíš ešte niečo dôležité stihnúť? Vlado im odpovedal:
- Vždy, keď rečním vtejto budove, hrozí mojej duši, že sa od samej blaženosti rozplynie. A tak sa pozerám na hodinky, aby som sa s ich pomocou udržal v priestore a čase.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(str. 5)

Nová budúcnosť

V inej dedine Vlada vítal nadšený ľud. Vlado začal rečniť, ale ľud nechcel stíchnuť. Tu ho napomenul Vladov gašpar:
-Keď nebudete ticho, nebudete si môcť vypočuť o krásnej novej budúcnosti, ktorú pre vás pripravujeme! Vtedy sa k nim pretisla akási starenka a so slzami v očiach povedala:
-Keď už teraz milujeme nášho Vlada tak, ako ho milujeme, načo nám je dáka nová budúcnosť?

(str. 8)

Utrpenie

Jedného dňa Vlado vo svojej prepracovanosti ťažko ochorel. Priatelia ho prosili, aby na istý čas prerušil cesty po vlasti a rečnenie pred ľudom.
-Tvoje utrpenie, ó, veľký, - povedal slobodník z Vladovej stráže, - Ti znemožňuje sústrediť sa.
-A odkiaľ ty vieš, čo je môjmu národu bližšie, - spýtal sa Vlado, - moje sústredenie, alebo moje utrpenie?

(str. 15)

Demokracia

Raz keď Vlado dorečnil v parlamente a vracal sa na svoje miesto, pristavil sa pri svojom gašparovi a pošepol mu:
-Ty, počúvaj, čo je to vlastne demokracia?
-Vladov gašpar zarazene mlčal.
-Vlado zopakoval otázku a potom ešte raz.
-Prečo mlčíš? - spýtal sa napokon.
-Lebo to neviem. - povedal Vladov gašpar a zalial ho rumenec.
-A ja to vari viem? - zvolal Vlado.
-No a vidíš: i napriek tomu musím každého presviedčať, že je tu zreteľne prítomná.

(str. 21)

O Vladovej veľkosti

Raz Vladova verná slúžka prezradila Vladovmu kováčovi:
-Vždy keď vstúpim do Vladovej spálne, aby som upratala, počujem hlasný šepot. To jeho obleky v skrini si šepkajú o jeho veľkosti.

(str. 31)

Životy

V dňoch po svojom víťazstve vo voľbách povedal Vlado na veľkom zhromaždení vďačného a oddaného ľudu:
-Vaše životy sú v mojich rukách, rovnako ako môj život je vo vašich rukách! Dobre strážte, čo je moje, a ja už ustrážim, čo je vaše!

(str. 59)

Jozef Kuric

Jozef Kuric

Bloger 
  • Počet článkov:  333
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Odpočúvač ľudských príbehov, sliedič reality, predčítač, bloger majúci záľubu v literatúre a občasný fúkač bublifrkov, s prechodným pobytom v daždivom Maconde a na Facebooku. Zoznam autorových rubrík:  HistóriaNa cesteSranda musí byťBulvárŠkolstvoPolitická realitaHudobná sekciaZápisky a spomienkyNázoryPokus o literatúruCogito ergo...Tvorivosť

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu